Ebben a 6 hazai egyetem 12 kiváló szerzője által írt, fantasztikusan gazdag tartalmú SPORTPEDAGÓGIA könyvben a sportra vonatkozó fontos pedagógiai tudnivalók korszerű szemléletben, a modern tudományosság elvei szerint összegződnek mind elméleti, mind módszertani és mind gyakorlati megközelítésben. A leendő testnevelő, edző és más sportszakember a saját tevékenységi körében a szakmai munkáját megszabó normákat és cselekvési lehetőségeket ismerheti meg belőle, segítségével ráláthat a sportbeli tevékenységek bonyolult sporttudományos és pedagógiai összefüggéseire, megértheti saját szerepét a sportoló ember és szélesebb értelemben a társadalom fejlesztésében.
Kinek készült, kinek szól ez a könyv? Röviden: az edzőkön és testnevelőkön kívül a nem oktatással foglalkozó sportszakemberek (sportvezető, a sportszervező, a sportmenedzser, a rekreációs szakember, a sportpszichológus stb.) is megtalálhatják a maguk számára releváns sportpedagógiai tudást megalapozó fejezeteket e könyvben.
A szerzők hat hazai, sportszakemberképző felsőoktatási intézmény kiváló szakemberei, így a korszerű elmélet, a tudományos megközelítés, valamint az erre épülő problémacentrikus szemlélet mind könnyen értelmezhetővé és a gyakorlatban jól használhatóvá válik. A sportpedagógia a neveléstudomány és a sporttudomány olyan közös metszéspontján helyezkedik el, mely kifejezetten fejlesztő céllal egyrészt a sportban folyó nevelőmunka elméletét és gyakorlatát vizsgálja, másrészt a sporttevékenységre épülő célokat és erre épülő szisztematikus tevékenységeket foglalja magában.
Ismert, hogy az egymáshoz szorosan kapcsolódó értelmi, érzelmi, szociális és pszichomotoros tanulás eredményeképpen fejlődhet optimálisan a fiatalok öntevékenysége, szokás- és tevékenységrendszere, valamint ezek együttes jelenléte vezethet a sporttevékenység tökéletesítéséhez, a teljesítmény javulásához. A sporttevékenység során megmutatkozó problémakörök mind teljesebb megértése felé vezető úton a sport színterei szerint elsősorban a versenysportot, a szabadidősportot és a fogyatékosok sportját érdemes megkülönböztetni. Ez a megközelítés az életkorra, fejlettségi- és képességszintre épülő pedagógiai módszereket, eszközöket és értékelést is kiemelten kezeli, illetve célja a pozitív szokásrendszerek élethosszig tartó fenntartása.
A könyv tartalomjegyzéke
- A sportpedagógia fogalomrendszere
- Személyiség- és jellemfejlesztés a sporttevékenységben
- A sportszakember szerepei és feladatkörei
- A kommunikáció és konfliktus szerepe a sportszakember munkájában
- Az edzéstervezés pedagógiai rendszere
- Tehetséggondozás a sportban
- A tehetséggondozás alapvetései
- Tehetséggondozás a sportakadémiákon
- A hosszú távú sportolófejlesztési program
- A sport és egészség főbb kérdéskörei
- A szabadidősport, mint a nevelés speciális színtere
- Speciális élethelyzetben élők sportja és adaptív mozgásos rekreáció
- A sportpedagógia kutatásmódszertani jellemzői
|